ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА



Нормативно-правове забезпечення


Міжнародно-правові акти в галузі прав людини:

1.      «Загальна декларація прав людини»     (1948 р.)

2.      «Конвенція ООН про права дитини»   (1989 р.)

3.      «Конвенція ООН про права інвалідів»  (2006 р.)

Закони України:

1.      Конституція України

2.      «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»  (21.03.1991)

 

3.      «Про реабілітацію інвалідів в Україні»  (06.10.2005)

4.      «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої  та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу»  (06.07.2010)

5.      Закон України про освіту

6.      Конвенція про права інвалідів (укр/рос)

Укази Президента України:

1.      «Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями» від 18.12.2007 № 1228

2.      «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні»  від 30.09.2010 № 926

Постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України:

1.      Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» від 5.07.2004  № 848

2.      Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення на 2009-2015 роки «Безбар’єрна Україна» від 29.07.2009  № 784

3.      Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах » від 15.08.2011  № 872

4.      Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» від  03.12.2009 № 1482-р

Накази Міністерства освіти і науки України:

1.      «Про затвердження Положення про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичногота (або) розумового розвитку» від 15.09.2008 №852

2.      «Про затвердження типових штатів та штатних нормативів спеціальних
загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» від 05.12.2008 №1105

3.      «Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки» від  11.09.2009 № 855

4.      «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року»     від  21.12.2009 № 1153

5.      «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти»від  01.10.2010 № 912

6.      «Про затвердження типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» від  06.12.2010 № 1205

7.      «Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах» від 09.12.2010 № 1224

8.      «Про заходи щодо розв’язання актуальних проблем осіб з обмеженими фізичними можливостями» від 10.06.2011 №568

9.      «Про затвердження Плану заходів щодо виконання завдань і заходів Державноїцільової програми на період до 2020 року» від 01.10.2012 №1063

Листи Міністерства освіти і науки України:

1.      «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання»від 26.07.2012 №1/9-529

2.      «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 18.05.2012 №1/9-384

3.      «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання» від 26.07.2012 №1/9-529

4.      «Щодо посадових обов’язківасистента вчителя» від 25.09.2012 №1/9-675

5.      «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладахз інклюзивним навчанням» від 28.09.2012 №1/9-694


Інклюзивна освіта в умовах ДНЗ



Вихователі ДНЗ повинні знати:


  • підходи держави та суспільства до організації освіти дітей, які мають вади психофізичного розвитку;
  • основні поняття корекційної педагогіки та спеціальної психології;
  • особливості і закономірності розвитку різних категорій осіб з психофізичними вадами;
  • комплексне психолого-педагогічне вивчення дітей;
  • диференційовані та індивідуальні механізми і прийоми дошкільного корекційного навчання та виховання кожної категорії дітей;
  • зміст та методи роботи з родинами вихованців.

вихователі повинні вміти:


  • здійснювати моніторинг розвитку дітей, що мають труднощі у засвоєнні знань, різних видів діяльності та адекватно оцінювати причини, якими спричинено ці труднощі;
  • свогчасно виявити відхилення у розвитку дошкільників та під керівництвом корекційного педагога брати участь у здійснені правильного психолого-педагогічного супроводу дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку;
  • здійснювати індивідуальний та диференційований підхід до вихованців з вадами психофізичного розвитку;
  • формувати готовність здорових дошкільників до позитивної спільної взаємодії з однолітками, що потребують корекції психофізичного розвитку;
  • проводити роботу з батьками щодо надання їм правдивої інформації про осіб з порушенням психофізичного розвитку.

Поради й рекомендації вихователю, у групі якого навчається дитина і особливими потребами


1. Навчитися толерантно ставитися до особливих дітей, але в ніякому разі не акцентувати увагу на дитині.

2. Сприяти тому, щоб кожна дитина відчула себе прийнятною.

3. Сприяти створенню у дитячому колективі атмосфери доброзичливості, справедливості й терпимості.

4. Надавати індивідуальну підтримку, але при цьому не відокремлювати дітей з особливими потребами від основної групи дітей.

5. Намагатися наблизити навчальні завдання до потреб і можливостей такої дитини.

6. Співпрацювати з іншими педагогами і спеціалістами (логопедом, психологом, лікарями) та батьками в одній команді.


основні принципи інклюзивної освіти:


1. Цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень.

2. Кожна людина здатна відчувати і думати.

3. Кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутим.

4. Всі люди потребують одне одного.

5. Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин.

6. Всі люди потребують підтримки і дружби ровесників.

7. Різноманітність посилює всі сторони життя людини.